Dyrehold - opgave A

Dyrehold - opgave A 



 1. Vælg en bruger/borger gruppe:
Til vores dyrehold projekt har vi valgt målgruppen børn, som går i indskolingen (0.-3. klasse). 


2. Hvilke mål er derfor bruger/brugergruppens læringsudbytte? 
  • Gennem dyreholdet ønsker vi at give børnene en mulighed for at udvikle empati og lære vigtigheden af at behandle kyllingerne ordentligt. Vi vil lære dem at forstå, hvornår kyllinger har behov for fred og ro, og hvordan man respekterer deres behov. 
  • Dyreholdet vil også være med til at skabe ansvarsfølelse hos børnene over for kyllingerne. Vi vil lære dem, at kyllinger er levende væsner, der har brug for mad, vand og pleje, og at det er vores pligt at sørge for deres trivsel. 
  • Desuden vil vi give børnene en bredere viden om kyllinger, herunder deres kostvaner, deres udvikling fra æg til voksen høne, deres plads i fødekæden og deres levevilkår. 
  • Vi vil også stimulere børnenes sanser ved at lade dem røre ved og interagere med kyllingerne på en tryg og sikker måde. 
  • Gennem dyreholdet ønsker vi at vække børnenes interesse og nysgerrighed for andre dyr i naturen. Vi håber, at de vil udvikle en forståelse og respekt for dyrelivet omkring os. 
  • Endelig ønsker vi at give børnene en forståelse for "fra jord til bord'' - at de lærer, hvor kyllinger og æg i supermarkederne kommer fra, og får en forbindelse til den mad, de spiser. 


3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
Ifølge Merleau-Ponty lærer mennesker ved direkte sansning af omverdenen og at aktiv deltagelse er afgørende for læring (Sølvik, 2011, s. 81). Derfor har vi valgt at vores dyrehold skal placeres, så børnene kan være aktive deltagere. De bør have mulighed for at røre/sanse ved og observere kyllingerne helt tæt på. Dette er i overensstemmelse med John Deweys tilgang til "Learning by doing", hvor børn lærer ved at handle og være en del af processen. Dette vil også fremme børnenes individuelle erfaringer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 46). 

Dyreholdet skal organiseres, så de nødvendige redskaber er let tilgængelige. Tingene skal placeres, så børnene nemt kan nå dem og bruge dem i deres aktiviteter. Vi som pædagoger skal agere som rollemodeller i dyreholdet. Vi vil guide, udforske sammen med børnene og fortæll, da dette kan være med til at give spændende og trygge naturoplevelser samt at bidrage til at introducere børnene til naturfaglige begreber (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 109). 

Der er tre ting, som børn husker overraskende godt: 
  1. Overraskende hændelser - for eksempel hvis en af kyllingerne gør noget uventet som at besørge på et af børnene, mens de sidder med den. 
  2. Produktion af konkrete genstande eller madlavning - for eksempel at tegne kyllingerne, samle fjer og lave noget kreativt med dem, eller lave mad over bål med kylling eller æg. 
  3. Kropslige oplevelser - for eksempel når børnene sidder med kyllingerne og mærker deres berøring (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 185). Derfor vil vi i placeringen og indretningen af dyreholdet, forsøge at tage hensyn til disse tre elementer for at fremme børnenes læring. 


4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
Gennem dyreholdet kan vi give børnene mulighed for at udforske og introducere en række naturfaglige begreber. Dette inkluderer begreber som: 

Hvirveldyr: Børnene kan lære om hvirveldyr og forstå forskellige egenskaber ved denne dyregruppe.  

Kategorisering: Børnene kan lære at kategorisere og klassificere forskellige dyr, herunder kyllinger, baseret på deres fælles træk og egenskaber. 

Naturfaglig dannelse: Dyreholdet kan bidrage til børnenes dannelse inden for naturfaglige områder ved at fremme deres interesse, nysgerrighed og forståelse for naturen og dens mangfoldighed. 

Naturvidenskabelige kompetencer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 183): 
  • Forudsige: Børnene kan lære at forudsige adfærd og reaktioner hos kyllingerne baseret på deres observationer og viden om dyrenes adfærdsmønstre. 
  • Undersøge: Børnene kan lære at undersøge kyllingerne og deres behov ved at observere, røre ved og interagere med dem på en respektfuld måde. 
  • Eksperimentere: Børnene kan udføre enkle eksperimenter og observationer for at lære mere om kyllingerne, f.eks. ved at undersøge deres præferencer for mad eller deres reaktion på forskellige stimuli.
  • Konkludere: Børnene kan udvikle evnen til at drage konklusioner baseret på deres observationer og eksperimenter og dele deres erkendelser med andre. Gennem disse aktiviteter og læringssituationer inden for dyreholdet kan vi bidrage til børnenes naturfaglige viden og udvikling af naturvidenskabelige kompetencer. 


5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter? 
I vores tilgang til dyreholdet vil vi tage højde for forskellige måder, hvorpå børnene lærer (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 60-61). Vi vil bruge følgende vidensformer:
 
Katalogviden: Vi vil bruge sprog og videnskabelige begreber til at formidle viden om kyllingernes anatomi og andre relevante emner. Vi vil bruge ord og termer til at beskrive og identificere forskellige aspekter af kyllingerne. 

Analog viden: Vi vil hjælpe børnene med at opdage ligheder og sammenhænge mellem kyllinger og andre ting, de allerede kender. Vi vil bruge analogier og sammenligninger til at forklare og relatere kyllingernes egenskaber til noget mere velkendt for børnene. 

Dialogisk viden: Vi vil opmuntre til samtaler og diskussioner omkring kyllingerne. Vi vil hjælpe børnene med at opdele og organisere deres viden ved at kategorisere og systematisere informationen. Vi vil skabe en dialogisk læringsoplevelse, hvor børnene kan udveksle ideer og perspektiver. 

Kropslig viden: Vi vil understøtte børnenes kropslige erfaringer og sanselige oplevelser med kyllingerne. Vi vil lade dem udforske kyllingernes lugt, tekstur og følelse ved at berøre og interagere med dem. Gennem disse kropslige oplevelser vil børnene opnå en mere intuitiv og tavs form for viden. 

Ved at anvende disse forskellige vidensformer vil vi imødekomme børnenes forskellige læringsstile og behov, da alle lærer på forskellige måder, og på denne måde her, er vi sikker på at alle måder at lære på er dækket ind, så vi kan fange så mange af børnenes opmærksomhed som muligt. Det vil i sidste ende give dem muligheden for at udvikle en bred vifte af færdigheder og forståelser i relation til kyllingerne og deres omgivelser.

Kommentarer

  1. Hejsa
    Meget grundig beskrivelse :-)
    Overvej evt. at inddrage begrundelser fra Folkeskole Loven i pkt. 2.
    Fint at I har koblet til konkrete eksempler fra dyreholdet ift. hvad børn husker + inddragelse / kildehenvisning til teori - både i dette afsnit og afsnittet omkring vidensformer :-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold opgave D

Dyrehold opgave C