Dyrehold opgave C

 

Dyrehold opgave C


Beskrivelse af vores pædagogiske forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og tiden efter:

Værksted nr. 1 - Mal med naturen/mad

Vi laver vi en visuel opskrift på malingen, så de kan lave deres egen maling, hvor de så selv efterfølgende kan eksperimentere med farver. Malingen skal bruges til at lave et fugle kunstværk, hvor de kan lave fuglefødder aftryk og male forskellige fugle. 

Opskrift på spiselig og hjemmelavet maling til børn:

4 dl vand.
3 spsk. sukker.
1 dl. Maizenamel.
Frugtfarve, pastafarve eller naturfarver som brombær.



Værksted nr. 2 - Gå på jagt i fuglens spor 


Vi skal bruge alle vores sanser og gå på opdagelse ved kyllingerne, så vi har en god mulighed for at have en forståelse af kyllingen. Vi skal løbende, mens vi laver malerier, snakke om forskellige fuglefødder og hvorfor de ser ud som de gør. Hvorfor har nogle fugle f.eks. skarpe klør og andre svømmefødder?


Materialer der skal med til fjordskolen: 


maling (vand, sukker, maizenamel, frugtfarve og naturlige farvestoffer)

Skåle til maling 

forskellige fuglefødder (Fasan, due, ænder, ugle ect.)

kyllinger 

pensler, svampe 

due vinger 

kyllingebur

mad og vand til kyllingerne




Naturvidenskabelige kompetencer: 


Vi arbejder med alle de naturvidenskabelige kompetencer, dog tænker vi at det kan være svært for målgruppen at opstille hypoteser. Vi bruger kompetencerne som - at forudsige, observere, undersøge, kommunikere, eksperimentere, klassificere og drage konklusioner. 


Didaktiske overvejlelser: 


Ifølge Vygotsky lærer vi først igennem de sociale samspil, hvor vi får indtryk fra det ydre, som bliver internaliseret i det indre. Dewey kom med begrebet learning by doing, der henviser til at man lærer af erfaringer, altså ved “at gøre”. Det er vigtigt at fange børnenes interesse, så de får større glæde ved og lyst til at deltage. feed forward - tale om tingene og så ud og gøre tingene. 

skab forudsigelighed 



Den socialkonstruktivistiske formel: 


en pædagog iscenesætter/støtter/forstyrre et barns læreprocesser 

barnet ændrer sin viden om noget til noget nyt 

som hverken er pædagogens viden eller det, barnet vidste før. 


På Fjordskolen vil zonen for nærmeste udvikling ligge meget forskelligt, 

da børnene ligger spredt i hvad de har let/svært ved.

vigtigt med korte sætninger og evt. billeder tænk på hvordan 

de voksne også kan indgå, da de er med børnene.


Beskrivelse af rollen som pædagog:

Vi skal som pædagoger anskaffe og have følgende ting med:

maling (vand, sukker, maizenamel, frugtfarve og naturlige farvestoffer)

Skåle til maling 

forskellige fuglefødder (Fasan, due, ænder, ugle ect.)

kyllinger 

pensler, svampe 

due vinger 

kyllingebur

mad og vand til kyllingerne



Daglig pasning af kyllingerne kræver omsorg, opmærksomhed og kendskab til deres behov.  Her er nogle vigtige trin til den daglig pasning af kyllingerne:

  1. Foder og Vand: 

    Vi skal sørge for, at kyllingerne altid har adgang til frisk vand og passende foder. De første 8 uger skal de have specielt startfoder til kyllinger, der indeholder de nødvendige næringsstoffer for deres vækst.


  2. Rengøring af Buret: 

    Vi skal rengøre buret regelmæssigt for at fjerne afføring, foderrester og fugtigt strøelse. Et rent miljø hjælper med at forebygge sygdomme og holder kyllingerne sunde.


  3. Varmelampe: 

    Mens kyllingerne stadig er unge og ikke har fjer, skal vi sørge for, at varmelampen er korrekt indstillet for at opretholde den rette temperatur for kyllingerne (ca. 35-36 grader Celsius).


  4. Socialisering: 

    Vi skal interager med kyllingerne dagligt for at hjælpe dem med at blive vant til menneskelig tilstedeværelse. Dette gør dem mere håndterbare og venlige.


  5. Observation: 

    Vi skal bruge tid på at observere kyllingernes adfærd. Bemærk, om de spiser, drikker, bevæger sig normalt og om der er tegn på sygdom eller ubehag.


  6. Træningsområde: 

    Vi skal skab et sikkert område udenfor buret, hvor kyllingerne kan udforske og få lidt motion. Dette kan hjælpe med at udvikle deres naturlige instinkter og styrke.


  7. Sundhedstjek: 

    Vi skal tjek kyllingerne for eventuelle tegn på sygdomme, såsom sløvhed, unormal vejrtrækning eller dårlig fjerdragt.


  8. Beskæftigelse: 

    Giv kyllingerne noget beskæftigelse, som fx hø eller små grøntsager at nippe i. Dette hjælper med at holde dem aktive og stimulerede.


  9. Lys og Mørke: 

    Vi skal skabe en naturlig døgnrytme ved at give kyllingerne tilstrækkeligt lys om dagen og mørke om natten. Dette vil hjælpe med at opretholde deres naturlige adfærd.


  10. Vedligeholdelse af Strøelse: 

    Vi skal skift strøelse regelmæssigt for at opretholde et rent og hygiejnisk miljø. Frisk strøelse hjælper med at absorbere fugt og afføring.


  11. Lyde og Beroligelse: 

    Vi skal tale roligt til kyllingerne for at berolige dem og vænne dem til din stemme.

Pasning af kyllingerne kræver konstant overvågning og pleje. Vi skal altid være opmærksom på deres adfærd og sundhedstilstand og juster pasningen efter deres behov.


Hvad skal der ske med kyllingerne efter dyreholdet?

Når vi er færdige med dyreholdet, tager vi kyllingerne med hjem, hvor de skal leve livet som fritgående høns.

Hvis der skulle komme en hane, så skal hanen/hannerne slagtes og bliver medbragt som høns i asparges til ude festivalen.


Kommentarer

  1. Hejsa
    Her kommer (endelig) kommentarer på jeres indlæg - jeg starter med de nyeste først.
    En mindre ting: Det er en hjælp hvis I giver jeres indlæg etiketter, så jeg kan gennemse dem et emne ad gangen ;-)
    Meget overskuelig beskrivelse med relevante koblinger til teori. Overvej efter afprøvningen at beskrive konkrete eksempler på hvordan I har arbejdet med de forskellige naturvidenskabelige kompetencer - at forudsige (hvor I jeres proces havde børnene mulighed for dette, eksempler på forudsigelser), observere, undersøge (hvilket forskellige grej anvendte I til dette, var der flere forskellige muligheder for deltagelse?), kommunikere (hvordan understøttede i kommunikation på andre måder end verbalt?), eksperimentere, klassificere (havde I udviklet materialer til at understøtte / stilladsere dette) og drage konklusioner (Hvordan fik I forudsigelserne i spil igen ift. at samle op / konkludere?).
    Venlige hilsner
    Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - opgave A

Læring i naturen - vidensformer og begreber

Biotop