Udviklingsprojekt del 1


 

Udviklingsprojekt opg. 1 afleveres d. 5. september 


UDVIKLINGSPROJEKT - BØRNEHUSET ALSSUND 


1. Undring /problemstilling  

Hvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis.

Hvordan kan man bruge uderummet som læringsmiljø i dagtilbud?

  • Vi vil gerne arbejde på læring i uderummet.
    Vi vil vise børnene og de voksne nogle forskellige muligheder for at bruge naturen og det der er i den, for at skabe leg, nysgerrighed, læring og fællesskab.    
    F.eks:
    Dag 1 → Lave forskellige insektfælder
    Dag 2 → Kigge på de dyr som bliver indfanget
    Dag 3 → Bruge fælderne til kompost
    Dag 4 → Kigge på dyrene i kompostbunken.    

  • Vi vil gerne skabe et læringsmiljø, hvor der er plads til fordybelse i forhold til børnenes nysgerrighed. → Gå efter barnets initiativ, og lade dem tilegne sig viden løbende, i den grad de selv er interesserede. 


2. Viden.    
Beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål
(hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?



  1. Hvad er interessant ved at bruge naturen som læringsmiljø, og hvordan kan det bidrage til større fagligt udbytte? 

  • Højere til loftet: deres læring behøver ikke stilladseres på samme måde som hvis de er indenfor. → Der er mulighed for at gå til og fra (Legitim perifer deltagelse), uden at det forstyrrer de andre. 

  • Naturen er altid omkring os, og det er vigtigt for børnene at blive klogere på, hvad der omgiver dem. Hvis vi bruger naturen som vigtig del af deres hverdag, åbner det op for en ny verden, som byder til en mere fordybet tilgang til leg. Eksempelvis så vil børnene blive klar over, hvad der egentlig sker under jorden, hvis de holder regnorme i et "Terrarie".  




2. b Vidensindsamling 
Indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.)
I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.


  • natur dannelsens 5 elementer: Bæredygtighed

  • Relevante børnelitteratur, med afsæt i billedbøger om insekter.  

    • De små dyrs verden 

    • Børnenes naturbog 

    • På jagt i efter små dyr i skoven af Peter Nielsen

    • Dræbersneglen af Steen Agger

    • Regnorme af Jill Bailey

    • Snegle af Theresa Greenaway

    • Fluer

  • Naturfaglige kompetencer: Forudsig, undersøge, komme med hypotese, stille spørgsmål. 

  • kropslig viden, katalog viden og dialogisk viden 

  • (Undersøgelse af relevant teori)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold - opgave A

Læring i naturen - vidensformer og begreber

Biotop