Læring i naturen - vidensformer og begreber

 Læring i naturen 

d. 13/6-2023 
Vidensformer

Begreber

Katalog viden: Viden fra bøger af dyr/planter evt. Dette kan hjælpe med at koble nye begeber på de forskellige dyr/planter som man finder i naturen. Her kan man blive opmærksom på forskelle og ligheder. Er viden som er sproglig, eksplicit og videnskabelig. 

Analog viden: I analogier kobles nye fænomener vi møder til andre kendte fænomener. Her ses sanselige udtryk. stemninger der vækkes og erindringer der aktiveres. Analog viden er sanselig og metaforisk. Analog viden inddrager personlige iagttagelser. 

Dialogisk viden: Når vi er sammen i grupper eller med børn/borgere snakker sammen om fænomenerne f.eks. planter og dyr, her sættes der så gang i den dialogiske viden, vi deler vores tanker med hinanden og får drøftet dem. De nye begreber og fænomener bliver drøftet og snakket om. Vi gætter og taler sammen om de forskellige fænomener. 

Kropslig viden: Vi får viden gennem vores kroppe. Elever lærer i høj grad af at få lov til at bruge kroppen. Vi udvikler kropslige fornemmelser af eksempelvis skoven. Vi lærer her og får viden ger igennem brug af kroppen og learning by doing. 

Phronesis: Phronesis i pædagogik er den praktiske klogskab, hvor enhver ny situation kræver nye overvejelser. Phronesis er situationsbestemt dømmekraft, baseret på erfaringer med mange lignende situationer. 

citat fra bogen "Natur og udeliv" s. 60 

"Pædagogen behøver ikke et stort artsrepertoire, men grundlæggende kendskab til nogle store slægter"









Biodiversitet

Biodiversiteten består af den mangfoldighed af økosystemer, arter og gener der omgiver os. De er med til at give os fødevare og medicin, ren luft og vand. Medvirker også til at regulere klimaet. 

Naturvidenskabelige kompetencer

- observere 
- undersøge 
- drage konklusioner 
- kommunikere 
- opstille hypoteser 
- eksperimentere 
- variere forsøgsbetingelser 
- forudsige 
- stille spørgsmål 
- klassificere 
- designe/planlægge 
- bruge udstyr/redskaber 
- konstruere 

Begreber til redskaber til at indsamle dyr i vand og på land









Indfangning af hvirvelløse dyr
Vi besluttede at forsøge at finde hvirvelløse dyr i et af de vandløb der er på campus, derfor skulle vi bruge:
  • Stang ketcher 
  • Fotobakke 
  • Spand 
  • Dåselup 
Inden vi gik hen til vandløbet havde vi fyldt en spand med vand, da der næsten ikke er mere i vandløbende. Ved vandløbet blev stang ketcheren stille kørt frem og tilbage for at indfange dyr. Efter hvert forsøg tømte vi den ned i spanden. 

Da vi kom tilbage til skolen hældte vi en smule rent vand i fotobakken og efterfølgende kom vi de dyr i vi havde fundet. Vi opdagede dog hurtigt at vi skulle have 2 fotobakker da rygsvømmerne spiste det andre dyr. Nede i fotobakken kunne vi se dyrene ordentligt da der kun var en smule vand i, og vandet var helt rent og klart. 
Vi kom vand i dåseluppen og kunne så skiftevis have et dyr deri og kigge på det tæt på, og fra alle vinkler. 
Vi havde fanget:
  • Rygsvømmere 
  • Salamandere
  • Guldsmed-larve 





















Kommentarer

  1. En god ide at dele noter og slides fra undervisningen på bloggen :-)
    Jeg er spændt på at se hvilken biotop I har valgt?

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Friluftstur - overnatning

Planter fra biotop

Forbesøg på Fjordskolen